źródło: www.MemGenerator.pl
Niestety miałam dłuższą przerwę, ale rozpoczęcie roku szkolnego wiąże się u mnie z dużym zaangażowaniem i brakiem czasu. Jak już pisałam w tamtym tygodniu na Facebooku 4 września udało mi się zdać egzamin praktyczny w WORD na Maratońskiej w Łodzi. To był fantastyczny dzień i na pewno na długo go zapamiętam. Dobrze, że prawo jazdy zdaje się raz w życiu, bo nie chciałabym kolejny raz przeżywać tego stresu... Koszt egzaminu 140zł!!!
Oczywiście wszystko jest kwestią indywidualną, ale akurat w moim przypadku był to naprawdę duży stres, szczególnie jak się czeka w ośrodku na wywołanie swojego nazwiska. Obserwacja osób zdających, często niestety płaczących po nieudanej próbie na placu manewrowym oraz słuchanie rozmów ludzi, którzy zdają 8 lub 11 raz jest często dołujące. Nie można za bardzo się tam gdzie schować, bo egzaminy często nie zaczynają się punktualnie, co dodatkowo stresuje.
Na samym początku wyczytują nasze imię i nazwisko, wtedy należy podejść do okienka i odebrać kartkę, na której napisane jest oprócz naszych danych osobowych, jakie mamy pokazać światła i płyn eksploatacyjny. Na kartce jest również napisany numer samochodu, na którym będziemy zdawać prawo jazdy oraz nazwisko egzaminatora. A dokładne zasady egzaminu praktycznego przedstawiam poniżej:
Egzamin praktyczny
"W części praktycznej egzaminu państwowego, polegają sprawdzeniu:
1. Umiejętności wykonywania podstawowych manewrów (egzamin przeprowadzany na placu manewrowym).
Wykonuje się obowiązkowo dwa zadania na placu manewrowym:
- jazda po łuku do przodu i tyłu,
- ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
2. Umiejętności jazdy w ruchu drogowym (egzamin przeprowadzany na drogach publicznych)
Opis zadań:
Podczas egzaminu praktycznego:
W pojeździe egzaminacyjnym, z wyłączeniem kategorii A, A1, B1 mogą przebywać:
a) tylko jedna osoba egzaminowana
b) egzaminator, który ocenia wykonanie zadań egzaminacyjnych, zajmując miejsce obok osoby egzaminowanej lub w pobliżu pojazdu, jeżeli egzamin prowadzony jest na placu manewrowym
c) kandydaci na egzaminatorów wraz z wykładowcą odbywający praktyki w ramach szkolenia lub praktyki asystenckie
d) osoby sprawujący w imieniu wojewody nadzór nad egzaminowaniem kandydatów na kierowców i kierowców
e) tłumacz przysięgły, którego pomoc zapewnia sobie osoba egzaminowana, jeżeli nie włada językiem polskim w stopniu umożliwiającym przeprowadzenie egzaminu
f) tłumacz języka migowego, którego pomoc na egzaminie praktycznym zapewnia sobie osoba głuchoniema
g) egzaminator nadzorujący pracę egzaminatorów
h) instruktor prowadzący na wniosek osoby egzaminowanej
Osoba egzaminowana uzyskuje:
1. wynik pozytywny z egzaminu praktycznego, jeżeli poprawnie wykonała zadania egzaminacyjne,
2. wynik negatywny z egzaminu praktycznego, jeżeli:
a) dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne
b) nie panuje w wystarczającym stopniu nad pojazdem a dalsza jazda zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego
Przy ocenianiu kwalifikacji osoby egzaminowanej egzaminator zwraca szczególną uwagę na:
1. sposób wykonywania manewrów na drodze
2. zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego
3. umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze
4. skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia
5. dynamikę i kulturę jazdy
6. sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem
Po zakończeniu egzaminu praktycznego dla określonej osoby egzaminator informuje ją o wyniku egzaminu, a jeżeli wynik jest negatywny – podaje przyczyny jego uzyskania i przekazuje jej wypełniony arkusz przebiegu egzaminu praktycznego". - źródło: www.zasadyegzaminu.pl
Dlatego jeszcze raz wielkie podziękowania dla instruktorów z http://www.autoszkolaexpert.pl/ !!!
Pokaż Zdaję prawko na większej mapie
1. Umiejętności wykonywania podstawowych manewrów (egzamin przeprowadzany na placu manewrowym).
Wykonuje się obowiązkowo dwa zadania na placu manewrowym:
- jazda po łuku do przodu i tyłu,
- ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
2. Umiejętności jazdy w ruchu drogowym (egzamin przeprowadzany na drogach publicznych)
Opis zadań:
- Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego.
- Jazda drogami dwukierunkowymi (jedno i dwujezdniowymi):
- o różnej liczbie wyznaczonych i nie wyznaczonych pasów ruchu
- posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
- Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu,
- Przejazd przez skrzyżowania:
- równorzędne (trzy- i czterowlotowe),
- oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A7, B 20, D1 oraz w połączeniu z tabliczkami T6a i c,
- z sygnalizacją świetlną,
- na których ruch odbywa się wokół wyspy,
- dwupoziomowe (wjazd i zjazd).
- Przejazd przez przejścia dla pieszych,
- W przypadku egzaminu kategorii B i B1 wykonanie manewrów:
- parkowanie prostopadłe lub skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy):
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej,
- po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu),
- parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
lub, - parkowanie równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca
do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem – wyjazd przodem
- miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej,
- długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2 krotność długości pojazdu egzaminacyjnego,
- w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy,
- po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać
na krawężnik. - zawracanie na drodze jedno-jezdniowej – dwukierunkowej
- możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.)
- zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego
- miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.
- parkowanie prostopadłe lub skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy):
- Przejazd przez torowisko tramwajowe i kolejowe oraz obok przystanku tramwajowego i autobusowego (dotyczy miast
z komunikacją tramwajową i posiadających przejazd kolejowy). - Wykonanie manewrów:
- wyprzedzania, omijania, wymijania (dla kategorii A, A1 przy prędkości co najmniej 50 km/h),
- zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, prawo, oraz zawracania na skrzyżowaniu,
- Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania)
Podczas egzaminu praktycznego:
W pojeździe egzaminacyjnym, z wyłączeniem kategorii A, A1, B1 mogą przebywać:
a) tylko jedna osoba egzaminowana
b) egzaminator, który ocenia wykonanie zadań egzaminacyjnych, zajmując miejsce obok osoby egzaminowanej lub w pobliżu pojazdu, jeżeli egzamin prowadzony jest na placu manewrowym
c) kandydaci na egzaminatorów wraz z wykładowcą odbywający praktyki w ramach szkolenia lub praktyki asystenckie
d) osoby sprawujący w imieniu wojewody nadzór nad egzaminowaniem kandydatów na kierowców i kierowców
e) tłumacz przysięgły, którego pomoc zapewnia sobie osoba egzaminowana, jeżeli nie włada językiem polskim w stopniu umożliwiającym przeprowadzenie egzaminu
f) tłumacz języka migowego, którego pomoc na egzaminie praktycznym zapewnia sobie osoba głuchoniema
g) egzaminator nadzorujący pracę egzaminatorów
h) instruktor prowadzący na wniosek osoby egzaminowanej
Osoba egzaminowana uzyskuje:
1. wynik pozytywny z egzaminu praktycznego, jeżeli poprawnie wykonała zadania egzaminacyjne,
2. wynik negatywny z egzaminu praktycznego, jeżeli:
a) dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne
b) nie panuje w wystarczającym stopniu nad pojazdem a dalsza jazda zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego
Przy ocenianiu kwalifikacji osoby egzaminowanej egzaminator zwraca szczególną uwagę na:
1. sposób wykonywania manewrów na drodze
2. zachowanie wobec innych uczestników ruchu drogowego
3. umiejętność oceny potencjalnych lub rzeczywistych zagrożeń na drodze
4. skuteczność reagowania w przypadku powstania zagrożenia
5. dynamikę i kulturę jazdy
6. sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem
Po zakończeniu egzaminu praktycznego dla określonej osoby egzaminator informuje ją o wyniku egzaminu, a jeżeli wynik jest negatywny – podaje przyczyny jego uzyskania i przekazuje jej wypełniony arkusz przebiegu egzaminu praktycznego". - źródło: www.zasadyegzaminu.pl
Jest tego dużo, ale warto się dokładnie z tym zapoznać, żeby nie było na egzaminie żadnej niepotrzebnej niespodzianki:-)
Nie będę ukrywać, że egzaminy kosztowały mnie dużo stresu. Dla większości dosyć często nie są niestety one miłym przeżyciem, bo okazuje się, że sporo ludzi najprawdopodobniej przez nerwy nie zalicza zadań na placu manewrowym. Pamiętajcie, że nie wolno się spieszyć i na spokojnie przygotować się do jazdy, bo ja za każdym razem wsiadałam do naprawdę różnych Suzuki Swift i raz samochód jechał płynnie, a innym razem był oporny i ciężki. Na szczęście za każdym razem udawało mi się wyjeżdżać na ruch drogowy, a potem to już różnie bywało... :-)
Egzamin praktyczny jest bardzo interesującym doświadczeniem, bo naprawdę czasami do końca nie wiesz, co Cię czeka:-) Oczywiście wszystko zależy przede wszystkim od egzaminatora, ale trzeba mieć też dużo szczęścia...Ważne jest również, o której godzinie będzie egzamin. W moim przypadku wczesne poranki okazały się zbyt dużą trudnością w płynnej zmianie pasów ruchu i zdarzają się wymuszenia pierwszeństwa. Jednak trzeba przyznać, że bardzo ważne jest, kiedy egzaminator mówi nam o zmianie pasa ruchu. Niestety niektórzy mówią według mnie za późno i naprawdę nie podobało mi się to. Zmiana pasa ruchu w rzeczywistości wygląda przecież zupełnie inaczej. Zdecydowana większość osób wcześniej zajmuje odpowiedni pas, gdy planuje swoją trasę. Nawet GPS podaje wskazówki z kilkusetmetrowym wyprzedzeniem i ostrzega nas, którego pasa powinniśmy się trzymać. Uważajcie na to, bo bardzo dużo osób kończy wtedy egzamin.
Doświadczyłam również według mnie dużej niesprawiedliwości, bo poproszono mnie o zaparkowanie prostopadłe przodem między dwoma samochodami, z czego jeden był zaparkowany prostopadle a drugi skośnie. To nie było w porządku, bo doświadczony kierowca nie wybrałby według mnie tego miejsca (ul. Wileńska), bo trzeba było naprawdę się nakręcić samochodem. Niestety wtedy za mną jeszcze stał samochód, który nie wiem do dzisiaj dlaczego mnie nie ominął... Dziś już wiem, że mogłam poprosić o zmianę miejsca do parkowania.
Ale o już było i minęło. Są tacy, którzy zdają za pierwszym razem i naprawdę szczerze im gratuluję. Ja swoje musiałam przeżyć:-) Bardzo pomogły mi filmiki na YouTube:
https://www.youtube.com/user/SzkolaKierowcowTurbo
Nie będę ukrywać, że egzaminy kosztowały mnie dużo stresu. Dla większości dosyć często nie są niestety one miłym przeżyciem, bo okazuje się, że sporo ludzi najprawdopodobniej przez nerwy nie zalicza zadań na placu manewrowym. Pamiętajcie, że nie wolno się spieszyć i na spokojnie przygotować się do jazdy, bo ja za każdym razem wsiadałam do naprawdę różnych Suzuki Swift i raz samochód jechał płynnie, a innym razem był oporny i ciężki. Na szczęście za każdym razem udawało mi się wyjeżdżać na ruch drogowy, a potem to już różnie bywało... :-)
Egzamin praktyczny jest bardzo interesującym doświadczeniem, bo naprawdę czasami do końca nie wiesz, co Cię czeka:-) Oczywiście wszystko zależy przede wszystkim od egzaminatora, ale trzeba mieć też dużo szczęścia...Ważne jest również, o której godzinie będzie egzamin. W moim przypadku wczesne poranki okazały się zbyt dużą trudnością w płynnej zmianie pasów ruchu i zdarzają się wymuszenia pierwszeństwa. Jednak trzeba przyznać, że bardzo ważne jest, kiedy egzaminator mówi nam o zmianie pasa ruchu. Niestety niektórzy mówią według mnie za późno i naprawdę nie podobało mi się to. Zmiana pasa ruchu w rzeczywistości wygląda przecież zupełnie inaczej. Zdecydowana większość osób wcześniej zajmuje odpowiedni pas, gdy planuje swoją trasę. Nawet GPS podaje wskazówki z kilkusetmetrowym wyprzedzeniem i ostrzega nas, którego pasa powinniśmy się trzymać. Uważajcie na to, bo bardzo dużo osób kończy wtedy egzamin.
Doświadczyłam również według mnie dużej niesprawiedliwości, bo poproszono mnie o zaparkowanie prostopadłe przodem między dwoma samochodami, z czego jeden był zaparkowany prostopadle a drugi skośnie. To nie było w porządku, bo doświadczony kierowca nie wybrałby według mnie tego miejsca (ul. Wileńska), bo trzeba było naprawdę się nakręcić samochodem. Niestety wtedy za mną jeszcze stał samochód, który nie wiem do dzisiaj dlaczego mnie nie ominął... Dziś już wiem, że mogłam poprosić o zmianę miejsca do parkowania.
Ale o już było i minęło. Są tacy, którzy zdają za pierwszym razem i naprawdę szczerze im gratuluję. Ja swoje musiałam przeżyć:-) Bardzo pomogły mi filmiki na YouTube:
https://www.youtube.com/user/SzkolaKierowcowTurbo
Ostatni egzamin postanowiłam zdawać później niż wcześniejsze, o godzinie 10:30. Ponadto na szczęśliwy egzamin poszedł ze mną instruktor. Koszt egzaminu jest taki sam, tylko przed zapisaniem się trzeba wypełnić odpowiedni wniosek i podać dane osobowe oraz numer instruktora. W moim przypadku okazało się to bardzo pomocne. Wiadomo, że instruktor w żaden sposób nie może Wam pomóc na egzaminie, ale sama jego obecność dużo daje. Instruktor wsiada z Wami do samochodu w momencie, gdy zaliczycie ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Przejechałam trasę nie wykonując bardzo poważnych błędów, chociaż miałam różne momenty zawahania:-) Ale udało się opanować stres i skupić się na 100% na jeździe. Chociaż naprawdę trzeba uważać przy tej zmianie pasów, dokładnie patrzeć na znaki i patrzeć w lusterka oraz obserwować przejścia dla pieszych. Miałam takie momenty, że nie byłam do końca pewna, czy pieszy wejdzie na przejście, czy nie. Oczywiście najważniejsza jest już sama końcówka egzaminu. Przejazd już na koniec Maratońską odczuwałam jeszcze przez parę dni, bo nogi już na sam koniec miałam bardzo napięte z nerwów. Jak wiecie ruch jest tam zawsze duży i martwiłam się, żeby nie zarzucono mi wymuszenia pierwszeństwa :-). Pamiętajcie także o zakończeniu jazdy, żeby nie odpiąć pasów przed zamknięciem okna, zgaszeniem samochodu oraz pamiętajcie o zaciągnięciu hamulca ręcznego!!! Dopiero wtedy, gdy egzaminator napisał mi na arkuszu przebiegu części praktycznej magiczne słowo przy wyniku egzaminu: POZYTYWNY puściły mi nerwy:-)
Przejechałam trasę nie wykonując bardzo poważnych błędów, chociaż miałam różne momenty zawahania:-) Ale udało się opanować stres i skupić się na 100% na jeździe. Chociaż naprawdę trzeba uważać przy tej zmianie pasów, dokładnie patrzeć na znaki i patrzeć w lusterka oraz obserwować przejścia dla pieszych. Miałam takie momenty, że nie byłam do końca pewna, czy pieszy wejdzie na przejście, czy nie. Oczywiście najważniejsza jest już sama końcówka egzaminu. Przejazd już na koniec Maratońską odczuwałam jeszcze przez parę dni, bo nogi już na sam koniec miałam bardzo napięte z nerwów. Jak wiecie ruch jest tam zawsze duży i martwiłam się, żeby nie zarzucono mi wymuszenia pierwszeństwa :-). Pamiętajcie także o zakończeniu jazdy, żeby nie odpiąć pasów przed zamknięciem okna, zgaszeniem samochodu oraz pamiętajcie o zaciągnięciu hamulca ręcznego!!! Dopiero wtedy, gdy egzaminator napisał mi na arkuszu przebiegu części praktycznej magiczne słowo przy wyniku egzaminu: POZYTYWNY puściły mi nerwy:-)
źródło: pl.freepik.com
Podziękowanie dla Kamila (za spokój i cierpliwość oraz wsparcie na egzaminie), Łukasza (za odblokowanie podczas 10 godziny nauki i wytłumaczenie rękawa), Pawła (za opanowanie i spokojne tłumaczenie oraz ćwiczenie dopóki nie zrozumiałam), Marcinowi (za potrzebny czasem zimny kubeł wody na głowę, żebym się ogarnęła) oraz Bartkowi (za wbicie teorii do głowy)!!!
Pokaż Zdaję prawko na większej mapie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz